—————— Rok szkolny 2019/2020 ——————
Materiał przewidziany do realizacji w terminie 23.03.2020 – 27.03.2020
Język polski
Język niemiecki
Historia:
Temat: System feudalny
Przejdź na stronę:
http://scholaris.pl/resources/run/id/68177
http://scholaris.pl/resources/run/id/62309
Przeczytaj cały temat z podręcznika str.132
W zeszycie przedmiotowym pod tematem przepisz poniższy tekst i uzupełnij go, na podstawie podręcznika i filmu:
W średniowieczu początkowo obowiązywała zasada, że państwo jest prywatną własnością ………………….. (kogo?). Przyznawał on swoim rycerzom, dworzanom lub duchownym …………………… nazywaną po łacinie ………………… . W ten sposób stawał się …………………, a obdarowany wasalem. Wasal musiał w razie potrzeby wobec swojego pana:
– …………………………………………………………………………
– …………………………………………………………………………
Taki system średniowiecznego społeczeństwa, w którym następuje podział na seniorów i wasali nazywamy ………………………………………………….. .
Wymień stany średniowiecznego społeczeństwa:
– ………………………………
– ………………………………
– ………………………………
– ………………………………
Powodzenia!
Geografia:
Temat: Pogoda a klimat
Przejdź na stronę:
https://epodreczniki.pl/a/film/DNAcB9mN3
Przeczytaj cały temat z podręcznika str.102
Zapoznaj się z ćwiczeniem na str. 104 – jak czytać klimatogram? oraz ćwiczeniem na str.105 – jak obliczyć średnią roczną temperaturę powietrza i roczną sumę opadów?
W zeszycie przedmiotowym pod tematem przepisz poniższy tekst i uzupełnij go, na podstawie podręcznika i filmu:
Pogoda to ……………………………………………………………………….. .
Do składników tworzące pogodę zaliczamy:
– temperaturę powietrza
– ………………………
– ………………………
– ………………………
– ………………………
Klimatem nazywamy …………………………………………………………… .
Aby przedstawić zróżnicowanie klimatu, należy opracować mapy klimatyczne do których należą: mapa średniej rocznej temperatury i mapa ……………………………………………….. .
Możesz również pogłębić swoją wiedzę. Spróbuj swoich sił i rozwiąż test:
https://epodreczniki.pl/a/interaktywne-cwiczenia-multimedialne/D7ovzxX9K
pytania 4, 5, 6, 7, 8, 9
Powodzenia!
Informatyka:
Drodzy uczniowie!
Ponieważ, nie wszyscy uczniowie posiadają komputery lub odpowiednie oprogramowanie, dlatego proponuję, aby każdy uczeń zajął się min. 1 godzinę programowaniem. Poniżej znajduje się link do strony z programowaniem. Wejdźcie, wybierzcie drugą dowolną grę i przejdźcie wszystkie poziomy. Strona dostępna zarówno z komputera jak i tabletu lub smartfonu.
https://hourofcode.com/pl/learn
Pamiętajcie!
Programowanie uczy logicznego myślenia, wspiera kreatywność, uczy rozwiązywania problemów, pomaga odnaleźć się w świecie technologii.
Powodzenia!
Matematyka
Biologia
Witam kochani.
Kolejne zadania do wykonania. Proszę przygotować je estetycznie i samodzielnie, w zeszycie przedmiotowym, do 27.03.2020r. Jeżeli będziecie mieli pytania dotyczące sposobu wykonania zadań, proszę o kontakt ze mną (najlepiej z pomocą rodziców) na portalu Librus Synergia.
Przeczytaj z podręcznika temat „Liść – wytwórnia pokarmu”. Korzystając z informacji zawartych w przeczytanym tekście, wykonaj następujące zadania:
- Narysuj (obok siebie) liść pojedynczy i złożony. Zaznacz na rysunkach ogonki i blaszki liściowe.
- Odpowiedz (pełnym zdaniem) na pytania:
„Czym różnią się liście pojedyncze od liści złożonych?”
„Co to są liście siedzące?”Wymień 2 przykłady roślin posiadających taki rodzaj liści.
- Wymień 3 główne funkcje liści i 4 funkcje liści przekształconych (z przykładem rośliny posiadającej taki rodzaj liści przekształconych).
Technika
Witajcie, proszę was o kontynuowanie pracy jaką zadałam w poprzednim tygodniu ( praca na 2 tygodnie)
Materiały: kartka z bloku technicznego kolorowego , kartka biała, wycinanki , klej
Sposób wykonania: wydrukować lub narysować na kartce A-4 rysunek świąteczny wielkanocny i go wykleić , następnie wyciąć i nakleić na kolorową kartkę
Technika : wydzieranka
Dla osób które, już wykonały poprzednio zadaną pracę, przesyłam koleją. To jest zadanie na kolejne dwa tygodnie
Materiały: kartki z bloku technicznego , klej, dziurkacz, wstążeczka
Sposób wykonania: W formie książeczki zrób prezentacje dowolnego owocu lub warzywa , umieść w niej
1-strona –tytułowa ( umieść na niej rysunek przedstawiający dany owoc/warzywo/ -narysuj lub wklej.
2-strona-napisz wiadomości ogólne o danym owocu/warzywie ( gdzie rośnie ,odmiany, wartości odżywcze)
3- strona- sposób przechowywania i przygotowania do spożycia
4-strona- przepis na danie z danym owocem/warzywem w roli głównej
Technika: kartki przedziurkuj ,połącz za pomocą wstążeczki
Plastyka
Witajcie, proszę was o kontynuowanie pracy jaką zadałam w poprzednim tygodniu ( praca na 2 tygodnie)
- Konkurs szkolny – Kartka wielkanocna na ludowo – kartka na święta Wielkanocne inspirowana folklorem najlepiej kaszubskim, tematyka świąteczna ( pisanki, zające, kurczęta, palma wielkanocna, śmigus-dyngus itp). Technika: wycinanka z papieru płaska lub przestrzenna, wielkość: 15×15 lub 15×21.
- Rysunek kredkami „Wiosenne prace w ogrodzie” – zastosuj perspektywę pasową i stwórz trzy pasy, na których postacie wykonują różne prace ogrodnicze. Postacie znajdujące się bliżej są umieszczone na niższych pasach a dalsze na pasach wyżej.
Wszystkie prace – kartkę świąteczną oraz drugą zadaną pracę – proszę obowiązkowo przynieść na najbliższe zajęcia do oceny.
Religia
Proszę wykonać tylko zadanie : Moja wiedza o miłosierdziu. https://learningapps.org/watch?v=pdb6d9gmc16
Miłej zabawy. Reszta później
Wasz katecheta ks.Zbigniew
Muzyka
Lekcja
Temat: Na ludową nutę – instrumenty ludowe.
- Instrumenty ludowe.
Przeczytaj temat w podręczniku – strona 105-109.
Wypisz do zeszytu nazwy instrumentów ludowych -strona 108-109
Wykonaj ilustrację do zeszytu do 3 wybranych instrumentów.
Lekcja
Temat: Na ludowo u sąsiadów Polski.
- Folklor naszych sąsiadów.
Przeczytaj cały temat lekcji z podręcznika – strona 111-118.
Wyjaśnij w zeszycie pojęcia:
polka-
hajduk-
dumy-
kozak-
czastuszki-
kozak-
walc-
Praca domowa – tylko dla chętnych, do zrobienia wyłącznie w librusie.
Wybiorę dowolny taniec lub utwór ludowy i opiszę go w kilku zdaniach .
Prace domową piszemy w librusie i wysyłamy na moje konto.
Materiał przewidziany do realizacji w terminie 13.03.2020 – 20.03.2020
Język polski
1.Uzupełnij zadane w szkole ćwiczenia.
2.Zamień podane przymiotniki na przysłówki:
miły- (jak?) miło świeży-
mały- brudny-
ciepły- zimny-
szybki- cichy-
mądry- szczęśliwy-
3.Dopisz przysłówki o przeciwnym znaczeniu:
nudno- ładnie-
głupio- źle-
głośno- długo-
4.Przekształć zdania tak, aby wyróżnione przymiotniki zastąpić przysłówkami:
Ania włożyła dziś ładne ubranie.
Ania ładnie się dziś ubrała.
Kasia jest dobrą pływaczką.
Te ćwiczenia jest trudne do wykonania.
Krzyś zjadł wczesne śniadanie.
5.Na podstawie przeczytanego tekstu s 177 „ Mówcie mi Bezprym” odpowiedz na pytania:
-Gdzie i kiedy dzieją się wydarzenia?
-Jaki występuje typ narracji ?
-Do jakich prawdziwych historycznych wydarzeń nawiązuje czytanka?
6.Na podstawie przeczytanego tekstu s 181 „ Marcin Kozera” odpowiedz na pytania:
-Gdzie i kiedy toczy się akcja fragmentu powieści?
-Jak nazywa się główny bohater i jakiej jest narodowości?
-Ile lat Polska znajdowała się pod pod zaborami i w którym roku odzyskała niepodległość?
7.Opisz w kilku ( co najmniej 10) zdaniach, w jaki sposób Stasiowi udało się uwolnić Kinga.
8.Czytamy lekturę „ w pustyni i w puszczy” – najmniej trzy strony dziennie.
Język niemiecki
1.Wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń C2,C3,C4, str. 56 , C5 i D1 str. 57 D2 str. 58
2.Jesteś na wakacjach. Napisz email do koleżanki w którym napiszesz
gdzie jesteś, co robisz, jaka jest pogoda, czy ci się tam podoba i kiedy wracasz.
3.Przeczytaj tekst o wycieczce klasowej w książce str. 47 i przetłumacz, następnie według podanego wzoru opisz swoją wycieczkę.
Historia:
Drogi uczniu!
Poniżej znajduje się materiał do samodzielnego opracowania na obecny tydzień tj. 16 – 20 marca 2020.
Temat: Wyprawy krzyżowe.
Obejrzyj film:
https://epodreczniki.pl/a/czas-krucjat/Dv0WvZSbP
https://epodreczniki.pl/a/krucjaty/Dv0ZfKCfV
Przeczytaj cały temat z podręcznika str. 122
W zeszycie przedmiotowym pod tematem przepisz poniższy tekst i uzupełnij go, na podstawie podręcznika i filmu:
W roku ……….. , papież ……………….. na synodzie w ………………………….. wezwał chrześcijan do walki z Turkami o wyzwolenie Ziemi Świętej. Wyprawy krzyżowe nazywano również krucjatami, ponieważ ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….……. . W …………………….. roku ruszyła pierwsza wyprawa krzyżowa, w której wzięli udział rycerze z ……………………………………………………………………………………………. . Po 3 latach dotarli do Jerozolimy, gdzie utworzyli ……………………………………….. . Rozpoczęło to okres wojen trwający prawie 200 lat, który zakończył się zdobyciem przez muzułmanów twierdzy ……………….. w …………… roku.
W trakcie walk o Ziemię Świętą powstały trzy zakony rycerskie:
– Krzyżacy – (opisz krótko)
– Joannici – (opisz krótko)
– Templariusze – (opisz krótko)
Możesz również pogłębić swoją wiedzę. Przeczytaj tekst i spróbuj rozwiązać ćwiczenia interaktywne:
https://epodreczniki.pl/a/czas-krucjat/Dv0WvZSbP
Powodzenia!
Geografia:
Drogi uczniu!
Poniżej znajduje się materiał do samodzielnego opracowania na obecny tydzień tj. 16 – 20 marca 2020.
Sprawdzian z lekcji „Przez lądy i oceany” przesuwamy z wtorku 17.03.2020 na następną lekcję po przyjściu do szkoły.
Temat: Pierwsze podróże geograficzne
Obejrzyj film:
https://epodreczniki.pl/a/film/D107SOgGQ
Przeczytaj cały temat z podręcznika str. 91
W zeszycie przedmiotowym pod tematem przepisz poniższy tekst i uzupełnij go, na podstawie podręcznika i filmu:
Do XV w. ludzie myśleli, że istnieje tylko Europa. Uważali również, że Ziemia jest płaska. Od XV w. rozpoczął się okres stopniowego poznawania naszej planety.
Vasco da Gama dopłynął do ………………………………………………………………
Krzysztof Kolumb w 1492 odkrył ………………………………………………………….
Amerigo Vespucci udowodnił, że………………………………………………………….,
dlatego od jego imienia nowy kontynent nazwano …………………………. .
Wyprawa Ferdynanda Magellana opłynęła ………………………………………………
Willem Janszoon odkrył ………………………………………………….. .
Możesz również pogłębić swoją wiedzę. Spróbuj swoich sił i rozwiąż test:
https://epodreczniki.pl/a/interaktywne-cwiczenia-multimedialne/DoNBe3U88
Powodzenia!
Informatyka:
Drodzy uczniowie!
Ponieważ, nie wszyscy uczniowie posiadają komputery lub odpowiednie oprogramowanie, dlatego proponuję, aby każdy uczeń zajął się min. 1 godzinę programowaniem. Poniżej znajduje się link do strony z programowaniem. Wejdźcie, wybierzcie 1 dowolną grę i przejdźcie wszystkie poziomy. Strona dostępna zarówno z komputera jak i tabletu lub smartfonu.
https://hourofcode.com/pl/learn
Pamiętajcie!
Programowanie uczy logicznego myślenia, wspiera kreatywność, uczy rozwiązywania problemów, pomaga odnaleźć się w świecie technologii.
Powodzenia!
Matematyka
Moi Piątoklasiści, witam Was serdecznie. W tym tygodniu (16-20.03.2020) proszę Was o dalszą pracę nad podanymi poniżej tematami.
Temat: Rodzaje trójkątów.
Jest on już po części omówiony, ale w ramach powtórzenia i utrwalenia proszę skopiujcie podany link:
https://pistacja.tv/film/mat00219-budowa-i-wlasnosci-trojkata?playlist=373
oraz
http://pistacja.tv/film/mat00220-podzial-trojkatow-ze-wzgledu-na-katy-i-boki
i obejrzyjcie filmy.
Po obejrzeniu filmów proszę o wykonanie zadań w zeszycie:
zadanie 2 strona 119
zadanie 5 strona 120
Temat: Obwód trójkąta.
Skopiuj poniższy link:
https://szaloneliczby.pl/obwod-trojkata/
Przeczytaj uważnie informacje na temat obwodu i przeanalizuj przedstawione przykłady.
Wykonaj ćwiczenie 7 strona 56 (obliczenia wykonaj w zeszycie, ponieważ w ćwiczeniach jest mało miejsca)
zadanie 6 strona 120
W ramach utrwalenia tematu skopiuj poniższy link:
http://matzoo.pl/klasa5/obwod-trojkata_33_152
i wykonaj zadania – zdobądź 10 ananasów.
Do końca tygodnia, proszę o codzienną i sumienną pracę, utrwalamy też tabliczkę mnożenia i dzielenia, dlatego proszę Was o skopiowanie linku:
http://matzoo.pl/klasa4/tabliczka-mnozenia-w-zakresie-100_19_56
oraz
http://matzoo.pl/klasa4/tabliczka-dzielenia-w-zakresie-100_19_175
i za każdym razem walczymy o 10 ananasów.
W razie pytań, proszę o kontakt przez dziennik librus w module wiadomości.
Życzę Wam powodzenia i wytrwałości w pracy nad matematyką.
J. Wajda
Biologia
Witam kochani.
W związku z zaleceniami MEN przygotowałam dla Was kilka zadanek. Proszę wykonać je samodzielnie, w zeszycie przedmiotowym, do 21.03.2020r. (sprawdzę po odwołaniu zawieszenia zajęć). Życzę miłej pracy. Anna Turkowska.
1. Przypomnij sobie z podręcznika tematy o tkankach roślinnych, korzeniu i pędzie. Korzystając z informacji zawartych w przeczytanym tekście, przygotuj na kartce formatu A-4: (do wyboru a lub b)
a) krzyżówkę składającą się z 10 haseł ( z pytaniami),
b) 12 pytań konkursowych ( z poprawnymi odpowiedziami do pytań).
Pracę wykonaj estetycznie i samodzielnie do 17.03.2020r.. Przynieś ją do sprawdzenia po zakończeniu przerwy w zajęciach szkolnych (obowiązkowo). Prace zostaną ocenione.
Technika
( praca na 2 tygodnie)
Materiały: kartka z bloku technicznego kolorowego , kartka biała, wycinanki , klej
Sposób wykonania: wydrukować lub narysować na kartce A-4 rysunek świąteczny wielkanocny i go wykleić , następnie wyciąć i nakleić na kolorową kartkę
Technika : wydzieranka
Plastyka
- Konkurs szkolny – Kartka wielkanocna na ludowo – kartka na święta Wielkanocne inspirowana folklorem najlepiej kaszubskim, tematyka świąteczna ( pisanki, zające, kurczęta, palma wielkanocna, śmigus-dyngus itp). Technika: wycinanka z papieru płaska lub przestrzenna, wielkość: 15×15 lub 15×21.
- Rysunek kredkami „Wiosenne prace w ogrodzie” – zastosuj perspektywę pasową i stwórz trzy pasy, na których postacie wykonują różne prace ogrodnicze. Postacie znajdujące się bliżej są umieszczone na niższych pasach a dalsze na pasach wyżej.
Wszystkie prace – kartkę świąteczną oraz drugą zadaną pracę – proszę obowiązkowo przynieść na najbliższe zajęcia do oceny.