Klasa V

—————— Rok szkolny 2019/2020 ——————

Materiał przewidziany do realizacji w terminie 23.03.2020 – 27.03.2020

Język polski

Język polski

Język niemiecki

Język niemiecki

Historia:

Temat: System feudalny

Przejdź na stronę:

http://scholaris.pl/resources/run/id/68177

http://scholaris.pl/resources/run/id/62309

Przeczytaj cały temat z podręcznika str.132

W zeszycie przedmiotowym pod tematem przepisz poniższy tekst i uzupełnij go, na podstawie podręcznika i filmu:

W średniowieczu początkowo obowiązywała zasada, że państwo jest prywatną własnością ………………….. (kogo?). Przyznawał on swoim rycerzom, dworzanom lub duchownym …………………… nazywaną po łacinie ………………… . W ten sposób stawał się …………………, a obdarowany wasalem. Wasal musiał w razie potrzeby wobec swojego pana:

– …………………………………………………………………………

– …………………………………………………………………………

Taki system średniowiecznego społeczeństwa, w którym następuje podział na seniorów i wasali nazywamy ………………………………………………….. .

Wymień stany średniowiecznego społeczeństwa:

– ………………………………

– ………………………………

– ………………………………

– ………………………………

Powodzenia!

Geografia:

Temat: Pogoda a klimat

Przejdź na stronę:

https://epodreczniki.pl/a/film/DNAcB9mN3

Przeczytaj cały temat z podręcznika str.102

Zapoznaj się z ćwiczeniem na str. 104 – jak czytać klimatogram? oraz ćwiczeniem na str.105 – jak obliczyć średnią roczną temperaturę powietrza i roczną sumę opadów?

W zeszycie przedmiotowym pod tematem przepisz poniższy tekst i uzupełnij go, na podstawie podręcznika i filmu:

Pogoda to ……………………………………………………………………….. .

Do składników tworzące pogodę zaliczamy:

– temperaturę powietrza

– ………………………

– ………………………

– ………………………

– ………………………

Klimatem nazywamy …………………………………………………………… .

Aby przedstawić zróżnicowanie klimatu, należy opracować mapy klimatyczne do których należą: mapa średniej rocznej temperatury i mapa ……………………………………………….. .

Możesz również pogłębić swoją wiedzę. Spróbuj swoich sił i rozwiąż test:

https://epodreczniki.pl/a/interaktywne-cwiczenia-multimedialne/D7ovzxX9K

pytania 4, 5, 6, 7, 8, 9

Powodzenia!

Informatyka:

Drodzy uczniowie!

Ponieważ, nie wszyscy uczniowie posiadają komputery lub odpowiednie oprogramowanie, dlatego proponuję, aby każdy uczeń zajął się min. 1 godzinę programowaniem. Poniżej znajduje się link do strony z programowaniem. Wejdźcie, wybierzcie drugą dowolną grę i przejdźcie wszystkie poziomy. Strona dostępna zarówno z komputera jak i tabletu lub smartfonu.

https://hourofcode.com/pl/learn

Pamiętajcie!

Programowanie uczy logicznego myślenia, wspiera kreatywność, uczy rozwiązywania problemów, pomaga odnaleźć się w świecie technologii.

Powodzenia!

Matematyka

Matematyka

Biologia

Witam kochani.

Kolejne zadania do wykonania. Proszę przygotować je estetycznie i samodzielnie, w zeszycie przedmiotowym, do 27.03.2020r. Jeżeli będziecie mieli pytania dotyczące sposobu wykonania zadań, proszę  o kontakt ze mną (najlepiej z pomocą rodziców) na portalu Librus Synergia.

Przeczytaj z podręcznika temat „Liść – wytwórnia pokarmu”. Korzystając z informacji zawartych w przeczytanym tekście, wykonaj następujące zadania:

  1. Narysuj (obok siebie) liść pojedynczy i złożony. Zaznacz na rysunkach ogonki i blaszki liściowe.
  2. Odpowiedz (pełnym zdaniem) na pytania:

 „Czym różnią się liście pojedyncze od liści złożonych?”

„Co to są liście siedzące?”Wymień 2 przykłady roślin posiadających taki rodzaj liści.

  1. Wymień 3 główne funkcje liści i 4 funkcje liści przekształconych (z przykładem rośliny posiadającej taki rodzaj liści przekształconych).

Technika

Witajcie, proszę was o kontynuowanie pracy jaką zadałam w poprzednim tygodniu ( praca na 2 tygodnie)

Materiały: kartka z bloku technicznego kolorowego , kartka biała, wycinanki , klej

Sposób wykonania: wydrukować lub narysować na kartce A-4 rysunek świąteczny wielkanocny i go wykleić , następnie wyciąć i nakleić na kolorową kartkę

Technika : wydzieranka

Dla osób które, już wykonały poprzednio zadaną pracę, przesyłam koleją. To jest zadanie na kolejne dwa tygodnie

Materiały: kartki z bloku technicznego , klej, dziurkacz, wstążeczka

Sposób wykonania: W formie książeczki zrób prezentacje dowolnego owocu lub warzywa , umieść w niej

1-strona –tytułowa ( umieść na niej rysunek przedstawiający dany owoc/warzywo/ -narysuj lub wklej.

2-strona-napisz wiadomości ogólne o danym owocu/warzywie ( gdzie rośnie ,odmiany, wartości odżywcze)

3- strona- sposób przechowywania i przygotowania do spożycia

4-strona- przepis na danie z danym owocem/warzywem w roli głównej

Technika: kartki przedziurkuj ,połącz za pomocą wstążeczki

Plastyka

Witajcie, proszę was o kontynuowanie pracy jaką zadałam w poprzednim tygodniu ( praca na 2 tygodnie)

  1. Konkurs szkolny – Kartka wielkanocna na ludowo – kartka na święta Wielkanocne inspirowana folklorem najlepiej kaszubskim, tematyka świąteczna ( pisanki, zające, kurczęta, palma wielkanocna, śmigus-dyngus itp). Technika: wycinanka z papieru płaska lub przestrzenna, wielkość: 15×15 lub 15×21. 
  2. Rysunek kredkami „Wiosenne prace w ogrodzie” – zastosuj perspektywę pasową i stwórz trzy pasy, na których postacie wykonują różne prace ogrodnicze. Postacie znajdujące się bliżej są umieszczone na niższych pasach a dalsze na pasach wyżej.

https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/dimension=739×10000:format=jpg/path/sdaa68ce8e655c86b/image/i75e1ae118105280d/version/1456910437/image.jpg

Wszystkie prace – kartkę świąteczną oraz drugą zadaną pracę – proszę obowiązkowo przynieść na najbliższe zajęcia do oceny. 

Religia

Proszę wykonać  tylko  zadanie : Moja wiedza o miłosierdziu. https://learningapps.org/watch?v=pdb6d9gmc16

Miłej zabawy.  Reszta później

Wasz katecheta  ks.Zbigniew

Muzyka

Lekcja

Temat: Na ludową nutę  – instrumenty ludowe.

  1. Instrumenty ludowe.

Przeczytaj temat w podręczniku – strona 105-109.

Wypisz do zeszytu nazwy instrumentów ludowych  -strona 108-109

Wykonaj ilustrację do zeszytu do 3 wybranych instrumentów.

Lekcja

Temat: Na ludowo u sąsiadów Polski.

  1. Folklor naszych sąsiadów.

Przeczytaj cały temat lekcji z podręcznika – strona 111-118.

Wyjaśnij w zeszycie pojęcia:

polka-

hajduk-

dumy-

kozak-

czastuszki-

kozak-

walc-

Praca domowa – tylko dla chętnych, do zrobienia wyłącznie w librusie.

Wybiorę dowolny taniec lub utwór ludowy i opiszę go w kilku zdaniach .

Prace domową piszemy w librusie i wysyłamy na moje konto.

Materiał przewidziany do realizacji w terminie 13.03.2020 – 20.03.2020

Język polski

1.Uzupełnij zadane w szkole ćwiczenia.

2.Zamień podane przymiotniki na przysłówki:

miły-     (jak?)   miło                                                     świeży-

mały-                                                                             brudny-

ciepły-                                                                           zimny-

szybki-                                                                          cichy-

mądry-                                                                          szczęśliwy-

3.Dopisz przysłówki o przeciwnym znaczeniu:

nudno-                                                                         ładnie-

głupio-                                                                         źle-

głośno-                                                                        długo-

4.Przekształć zdania tak, aby wyróżnione przymiotniki zastąpić przysłówkami:

Ania włożyła dziś ładne ubranie.

Ania ładnie się dziś ubrała.

Kasia jest dobrą pływaczką.

Te ćwiczenia jest trudne do wykonania.

Krzyś zjadł wczesne śniadanie.

5.Na podstawie przeczytanego tekstu s 177 „ Mówcie mi Bezprym” odpowiedz na pytania:

-Gdzie i kiedy dzieją się wydarzenia?

-Jaki występuje typ narracji ?

-Do jakich prawdziwych historycznych wydarzeń nawiązuje czytanka?

6.Na podstawie przeczytanego tekstu s 181 „ Marcin Kozera” odpowiedz na pytania:

-Gdzie i kiedy toczy się akcja fragmentu powieści?

-Jak nazywa się główny bohater i jakiej jest narodowości?

-Ile lat Polska znajdowała się pod pod zaborami i w którym roku odzyskała niepodległość?

7.Opisz w kilku ( co najmniej 10) zdaniach, w jaki sposób Stasiowi udało się uwolnić Kinga.

8.Czytamy lekturę „ w pustyni i w puszczy” – najmniej trzy strony dziennie.

Język niemiecki

1.Wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń C2,C3,C4, str. 56 , C5 i D1 str. 57 D2 str. 58

2.Jesteś na wakacjach. Napisz email do koleżanki w którym napiszesz

 gdzie jesteś, co robisz, jaka jest pogoda, czy ci się tam podoba i kiedy wracasz.

3.Przeczytaj tekst o wycieczce klasowej w książce str. 47 i przetłumacz, następnie według podanego wzoru opisz swoją wycieczkę.

Historia:

Drogi uczniu!

Poniżej znajduje się materiał do samodzielnego opracowania na obecny tydzień tj. 16 – 20 marca 2020.

Temat: Wyprawy krzyżowe.

Obejrzyj film:

https://epodreczniki.pl/a/czas-krucjat/Dv0WvZSbP

https://epodreczniki.pl/a/krucjaty/Dv0ZfKCfV

Przeczytaj cały temat z podręcznika str. 122

W zeszycie przedmiotowym pod tematem przepisz poniższy tekst i uzupełnij go, na podstawie podręcznika i filmu:

W roku ……….. , papież ……………….. na synodzie w ………………………….. wezwał chrześcijan do walki z Turkami o wyzwolenie Ziemi Świętej. Wyprawy  krzyżowe nazywano również krucjatami, ponieważ ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….……. . W …………………….. roku ruszyła pierwsza wyprawa krzyżowa, w której wzięli udział rycerze z ……………………………………………………………………………………………. . Po 3 latach dotarli do Jerozolimy, gdzie utworzyli ……………………………………….. . Rozpoczęło to okres wojen trwający prawie 200 lat, który zakończył się zdobyciem przez muzułmanów twierdzy ……………….. w …………… roku.

W trakcie walk o Ziemię Świętą powstały trzy zakony rycerskie:

 – Krzyżacy – (opisz krótko)

– Joannici – (opisz krótko)

– Templariusze – (opisz krótko)

Możesz również pogłębić swoją wiedzę. Przeczytaj tekst i spróbuj rozwiązać ćwiczenia interaktywne:

https://epodreczniki.pl/a/czas-krucjat/Dv0WvZSbP

Powodzenia!

Geografia:

Drogi uczniu!

Poniżej znajduje się materiał do samodzielnego opracowania na obecny tydzień tj. 16 – 20 marca 2020.

Sprawdzian z lekcji „Przez lądy i oceany” przesuwamy z wtorku 17.03.2020 na następną lekcję po przyjściu do szkoły.

Temat: Pierwsze podróże geograficzne

Obejrzyj film:

https://epodreczniki.pl/a/film/D107SOgGQ

Przeczytaj cały temat z podręcznika str. 91

W zeszycie przedmiotowym pod tematem przepisz poniższy tekst i uzupełnij go, na podstawie podręcznika i filmu:

Do XV w. ludzie myśleli, że istnieje tylko Europa. Uważali również, że Ziemia jest płaska. Od XV w. rozpoczął się okres stopniowego poznawania naszej planety.

Vasco da Gama dopłynął do ………………………………………………………………

Krzysztof Kolumb w 1492 odkrył ………………………………………………………….

Amerigo Vespucci udowodnił, że………………………………………………………….,

dlatego od jego imienia nowy kontynent nazwano …………………………. .

Wyprawa Ferdynanda Magellana opłynęła ………………………………………………

Willem Janszoon odkrył ………………………………………………….. .

 

Możesz również pogłębić swoją wiedzę. Spróbuj swoich sił i rozwiąż test:

https://epodreczniki.pl/a/interaktywne-cwiczenia-multimedialne/DoNBe3U88

Powodzenia!

Informatyka:

Drodzy uczniowie!

Ponieważ, nie wszyscy uczniowie posiadają komputery lub odpowiednie oprogramowanie, dlatego proponuję, aby każdy uczeń zajął się min. 1 godzinę programowaniem. Poniżej znajduje się link do strony z programowaniem. Wejdźcie, wybierzcie 1 dowolną grę i przejdźcie wszystkie poziomy. Strona dostępna zarówno z komputera jak i tabletu lub smartfonu.

https://hourofcode.com/pl/learn

Pamiętajcie!

Programowanie uczy logicznego myślenia, wspiera kreatywność, uczy rozwiązywania problemów, pomaga odnaleźć się w świecie technologii.

Powodzenia!

Matematyka

Moi Piątoklasiści, witam Was serdecznie. W tym tygodniu (16-20.03.2020) proszę Was o dalszą pracę nad podanymi poniżej tematami.

Temat: Rodzaje trójkątów.

Jest on już po części omówiony, ale w ramach powtórzenia i utrwalenia proszę skopiujcie podany link:

https://pistacja.tv/film/mat00219-budowa-i-wlasnosci-trojkata?playlist=373

oraz

http://pistacja.tv/film/mat00220-podzial-trojkatow-ze-wzgledu-na-katy-i-boki

i obejrzyjcie filmy.

Po obejrzeniu filmów proszę o wykonanie zadań w zeszycie:

zadanie 2 strona 119

zadanie 5 strona 120

Temat: Obwód trójkąta.

Skopiuj poniższy link:

https://szaloneliczby.pl/obwod-trojkata/

Przeczytaj uważnie informacje na temat obwodu i przeanalizuj przedstawione przykłady.

Wykonaj ćwiczenie 7 strona 56 (obliczenia wykonaj w zeszycie, ponieważ w ćwiczeniach jest mało miejsca)

zadanie 6 strona 120

W ramach utrwalenia tematu skopiuj poniższy link:

http://matzoo.pl/klasa5/obwod-trojkata_33_152

i wykonaj zadania – zdobądź 10 ananasów.

Do końca tygodnia, proszę o codzienną i sumienną pracę, utrwalamy też tabliczkę mnożenia i dzielenia, dlatego proszę Was o skopiowanie linku:

http://matzoo.pl/klasa4/tabliczka-mnozenia-w-zakresie-100_19_56

 oraz

http://matzoo.pl/klasa4/tabliczka-dzielenia-w-zakresie-100_19_175

i za każdym razem walczymy o 10 ananasów.

W razie pytań, proszę o kontakt przez dziennik librus w module wiadomości.

Życzę Wam powodzenia i wytrwałości w pracy nad matematyką.

 

J. Wajda

Biologia

Witam kochani.

W związku z zaleceniami MEN przygotowałam dla Was kilka zadanek. Proszę wykonać je samodzielnie, w zeszycie przedmiotowym, do 21.03.2020r. (sprawdzę po odwołaniu zawieszenia zajęć). Życzę miłej pracy. Anna Turkowska. 

1. Przypomnij sobie z podręcznika tematy o tkankach roślinnych, korzeniu i pędzie. Korzystając z informacji zawartych w przeczytanym tekście, przygotuj na kartce formatu A-4: (do wyboru a lub b)

a) krzyżówkę składającą się z 10 haseł ( z pytaniami),

b) 12 pytań konkursowych ( z poprawnymi odpowiedziami do pytań).

Pracę wykonaj estetycznie i samodzielnie do 17.03.2020r.. Przynieś ją do sprawdzenia po zakończeniu przerwy w zajęciach szkolnych (obowiązkowo). Prace zostaną ocenione.

Technika

( praca na 2 tygodnie)

Materiały: kartka z bloku technicznego kolorowego , kartka biała, wycinanki , klej

Sposób wykonania: wydrukować lub narysować na kartce A-4 rysunek świąteczny wielkanocny i go wykleić , następnie wyciąć i nakleić na kolorową kartkę

Technika : wydzieranka

Plastyka

  1. Konkurs szkolny – Kartka wielkanocna na ludowo – kartka na święta Wielkanocne inspirowana folklorem najlepiej kaszubskim, tematyka świąteczna ( pisanki, zające, kurczęta, palma wielkanocna, śmigus-dyngus itp). Technika: wycinanka z papieru płaska lub przestrzenna, wielkość: 15×15 lub 15×21. 
  2. Rysunek kredkami „Wiosenne prace w ogrodzie” – zastosuj perspektywę pasową i stwórz trzy pasy, na których postacie wykonują różne prace ogrodnicze. Postacie znajdujące się bliżej są umieszczone na niższych pasach a dalsze na pasach wyżej.

https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/dimension=739×10000:format=jpg/path/sdaa68ce8e655c86b/image/i75e1ae118105280d/version/1456910437/image.jpg

Wszystkie prace – kartkę świąteczną oraz drugą zadaną pracę – proszę obowiązkowo przynieść na najbliższe zajęcia do oceny. 

Komentarze są wyłączone.