Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

Drodzy Rodzice i Uczniowie!

Aby pomóc uczniom w przezwyciężaniu trudności w opanowaniu określonych umiejętności i w przyswojeniu danej wiedzy zachęcam do ćwiczeń korekcyjno- kompensacyjnych, które stwarzają dziecku możliwość rozwoju umysłowego, społecznego i emocjonalnego a także budują w dziecku odpowiednią samoocenę.

Na początek proponuję ćwiczenia ( oparte na metodzie Denissona) ułatwiające naukę:

1.Ruchy naprzemienne

Prawą ręką dotykamy lewego uniesionego kolana, odprowadzając lewą rękę daleko do tyłu. Następnie lewą ręką dotykamy prawego uniesionego kolana. Ćwiczenie wykonujemy powoli i spokojnie.

2.Leniwe ósemki.

Dziecko staje prosto, wyciąga przed siebie lewą rękę, unosi do góry kciuk i zaczyna nim „malować” w powietrzu leżącą ósemkę – zaczyna od środka, rysuje lewą pętelkę, wraca do środka i rysuje prawą pętelkę. Dziecko cały czas śledzi kciuk, rusza oczami a nie głową. Po 5 powtórzeniach zmienia rękę, a potem rysuje ósemki oburącz. Leniwe ósemki można także rysować na papierze. Dziecko zaczyna rysować od środka, powoli rysuje lewy brzuszek, potem prawy. Podczas rysowania należy cały czas śledzić ruchy ołówka, oddychając powoli i głęboko. Kolejne ósemki rysujemy na poprzednich. To ćwiczenie można stosować podczas rozwiązywania trudnych zadań. Ćwiczenie to integruje półkule mózgowe, poprawia widzenie i koordynuje je z innymi czynnościami, ułatwia czytanie i pisanie.

3.Wypady.

Dziecko staje w dość szerokim rozkroku, ustawiając prawą  stopę pod kątem prostym do lewej. Stopniowo dziecko przenosi ciężar ciała na prawą nogę, lekko zginając ją w kolanie. Lewa noga powinna zostać całkiem luźna. W tej pozycji dziecko pogłębia wypad, mocniej uginając prawą nogę. Ćwiczenie powtarzamy mniej więcej dziesięć razy na każdą nogę. Ćwiczenie przynosi zewnętrzną i wewnętrzną równowagę. Poprawia koordynację. Pozwala lepiej rozumieć przekazywane treści.

4.Ćwiczenie SŁOŃ

Dziecko staje prosto, wyciąga przed siebie lewą rękę i opiera głowę na lekko uniesionym ramieniu. Wyciągniętą ręką rysuje w powietrzu leniwą ósemkę – zaczyna od środka, rysuje lewą pętelkę, wraca do środka i rysuje prawą pętelkę. Wzrok powinien kierować się w dal przez rozpostarte palce. Po 8 powtórzeniach zmieniamy rękę. To ćwiczenie jest wielofunkcyjne – jednocześnie poprawia koordynację i trenuje rozmaite zmysły.

5.Ćwiczenie ,,Sprawne ręce”

Prawą rękę dziecko wyciąga pionowo do góry, a lewą obejmuje ramię od zewnątrz. Robi głęboki wdech, a następnie napiera zgiętą ręką na wyciągniętą, powoli wypuszczając powietrze. Rozluźnia się przez chwilę, po czym robi kolejny wdech, dociskając ramię do głowy. Całość powtarza trzy razy. Następnie tą samą ręką wypycha drugie ramię kolejno w przód, w bok – od głowy, na koniec w tył. Ćwiczenie to usuwa napięcia mięśniowe w rejonie karku, barków i ramienia. Ćwiczenie wyrabia ładny charakter pisma, odpręża palce, poprawia koncentrację.

6.Ćwiczenie SOWA

Chwytamy mocno ściskając jedną ręką mięśnie barku, powoli odwracamy głowę, żeby popatrzeć za siebie przez ramię, wyprostowujemy się i głęboko oddychamy. Następnie oglądamy się w tył przez drugie ramię, jednocześnie swobodnie opuszczając ramiona. Głowę opuszczamy luźno do przodu dotykając brodą klatki piersiowej i robimy głęboki wdech rozluźniając mięśnie. Ćwiczenie powtarzamy zaczynając od ściskania mięśni drugiego barku. Ćwiczenie oddziałuje na umysł , pamięć długo i krótkotrwałą, poprawia umiejętności szkolne. rozumienie ze słuchu, zdolność poprawnego wysławiania się, literowanie (kodowanie i odszyfrowywanie), rachunki matematyczne

7.Ćwiczenie kreatywności.

Dziecko siada na krześle, lewą kostkę opiera na prawym kolanie. Końce palców rąk obejmują łydkę u nasady – pod kolanem i tuż nad kostką. W tej pozycji dziecko zaczyna poruszać stopą , wyginając ją jak najdalej w górę i w dół. Powtarza ćwiczenie dziesięć razy, a następnie przechodzi kilka kroków, aby poczuć różnicę między nogami. Potem powtarza ćwiczenie, zginając prawą stopę. Ćwiczenie pomaga usunąć napięcia w ścięgnach, powstające po uruchomieniu odruchu obronnego.

8.Oddychanie przeponowe.

Dziecko kładzie dłonie na brzuchu poniżej pępka i głęboko wciąga powietrze. Wyobraża sobie przy tym, że w jego brzuchu „siedzi” wielki balon, który musi powoli napełnić wciąganym powietrzem, aż stanie się okrągły i napięty. Następnie liczy w myślach do czterech, czując jak brzuch i dłonie wysuwają się do przodu. Następnie równie powoli wypuszcza powietrze, a balon z każdą chwilą staje się coraz bardziej miękki i wiotki. Ćwiczenie to pozwala lepiej zaopatrzyć mózg w tlen i pomaga odprężyć układ nerwowy. Poprawia umiejętności szkolne: czytanie na głos, formułowanie wypowiedzi.

9.Ćwiczenie na pobudzenie myślenia.

Punkty na myślenie stanowią baterie dla naszego organizmu. Pomagają regulować spalanie się przekaźników nerwowych, w złączach nerwowych mózgu. Sprzyjają jasności myślenia, zwiększają poziom energii, usprawniają ogólną koordynację i wzrok. Po lewej i prawej stronie klatki piersiowej, poniżej obojczyków, znajdują się niewielkie wgłębienia. W jednym z nich dziecko układa kciuk, a w drugim palec wskazujący i środkowy lewej dłoni, po czym zaczyna masować oba punkty. Prawą dłoń trzyma przy tym luźno na pępku. Po trzech głębokich wdechach i wydechach należy zmienić ręce i powtórzyć całe ćwiczenie. To ćwiczenie pozwala zintensyfikować pracę mózgu. Pomaga  między innymi w wyeliminowaniu przekręcania liter, przestawiania sylab, pozostawaniu w miejscu w czasie czytania, w pisanie oraz w obsłudze komputera

10.Ćwiczenie wyciszające

Przyjęcie pozycji Cooka – na stojąco lub leżąco utrzymujemy pozycję ze skrzyżowanymi nogami oraz rękami, mając zamknięte oczy, dotykając równocześnie językiem do podniebienia i oddychając równomiernie. Następnie stopy ustawiamy równolegle do siebie, ręce stykają się palcami, język na podniebieniu, oczy zamknięte, jeśli chcemy się zrelaksować. Powrót- otwieramy oczy i głęboko oddychamy. Ćwiczenie to wycisza i relaksuje, stabilizuje emocjonalnie, poprawia uwagę, słuch, mowę oraz pisanie.

Drodzy Uczniowie  w celu poprawy i wzmocnienia swoich umiejętności i wiadomości szkolnych zachęcam do pracy  z wykorzystaniem poniższych  stronek. .

Klasy O-III

https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi46fKyrtHoAhXDlYsKHenwCjwQFjAAegQIBRAB&url=https%3A%2F%2Fwww.wszpwn.com.pl%2Fwydarzenie%2F28-kart-pracy-do-zajec-korekcyjno-kompensacyjnych%2C280.html&usg=AOvVaw2e5tq8mg7Jb-WLzNKqHoKV     Są to karty do wydrukowania

https://youtu.be/5vZBXbtCkhY  ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej

https://youtu.be/80nVrAItQJI  ćwiczenia małej motoryki 

https://youtu.be/NBHQJNMH5xU  ćwiczenia percepcji wzrokowej

https://youtu.be/8HFxUG68NTc  ćwiczenia percepcji słuchowej

https://youtu.be/_n4gudw-uRg   ćwiczenia orientacji przestrzennej

https://youtu.be/oXLoMDhcwjo  ćwiczenia grafomotoryczne

Matzoo

Dyktanda online. Ortografia dla dzieci.   

Dyktanda, zgadywanki, testy  online

PisuPisu.pl  

Ortografia.pl 

Tabliczkamnozenia.pl 

 

Klasy IV-VIII

https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjS8eL4r9HoAhUPHHcKHUubD00QFjAAegQIBxAB&url=https%3A%2F%2Fwww.dyktanda.net%2F&usg=AOvVaw1K8QIc4rYqOKQtrE_KSfwW      Są to  dyktanda online

PisuPisu.pl

Ortografia.pl

dyktanda.online – rewolucyjna aplikacja do ćwiczenia ortografii!

 

Matzoo

 

 https://youtu.be/OEgEpZlyvTs  dysleksja ćwiczenia w rozumieniu tekstu

Dysortografia ćwiczenia do wydruku.

Miłej pracy

Komentarze są wyłączone.